14 Φεβ 2013

H TAΠΕΙΝΩΣΗ ΣΤΟ ΚΥΡΙΑΚΟΔΡΟΜΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ (ΚΥΡΙΑΚΗΣ) ΤΗΣ ΧΑΝΑΝΑΙΑΣ


   Του κ. Μιχαήλ Τσακιράκη
Εκπαιδευτικού - Θεολόγου
  
   Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013 ξημερώνει η Κυριακή της Χαναναίας. Ο Κύριος υπερηφάνοις αντιτάσσεται, ταπεινοίς δε δίδωσι χάριν. Πώς εφαρμόζεται αυτό στο Ευαγγέλιο περί Χαναναίας; Λέει ο άγιος Γρηγόριος περί του θέματος και επ’ ευκαιρία περί της του ανθρώπου ευτελείας και της επαινετής ταπεινώσεως ότι αυτό ακριβώς που προκήρυξε η Π.Δ.  υπογράμμισε η Κ.Δ. δείχνοντας την προαιώνια Σοφία του υψίστου Πατρός με τα έργα της όταν έζησε σ’ αυτόν τον βίο με τη σάρκα(Α΄Κορ.1,24-31,δηλαδή επειδή εμείς οι Χριστιανοί κηρύσσουμε Χριστόν εσταυρωμένον, {πράγμα που είναι} Ιουδαίοις μεν σκάνδαλον! Και στους ειδωλολάτρες μωρία! Εντούτοις στους καλεσμένους από το Θεό στην πίστη ως αξίους Αυτός ο Χριστός ο εσταυρωμένος είναι αυτό που ζητάνε οι άπιστοι, και δύναμη Θεού που ενεργεί τα θαύματα και σοφία και ευγλωττία, σοφία ενυπόστατος του Πατρός, αφού το μωρό του Θεού είναι σοφότερο των ανθρώπων και το ασθενές πάλι του Θεού ισχυρότερο των ανθρώπων –δηλαδή ό, τι φαίνεται στους απίστους, η πίστη στον Εσταυρωμένο, είναι ανώτερη από όλα όσα πιστεύουν και εννοείται δε σώζουν τον άνθρωπο όπως ο Σταυρός του Κυρίου που έσωσε όλον τον κόσμο- και ανάλογα και αδυναμία θεωρούν όσοι βλέπουν το Σταυρό αλλά στην πραγματικότητα αυτό είναι δυνατότερο όλων και γι’ αυτό όσο και όσοι κι αν πολεμάνε την Εκκλησία και πάνε να σβήσουν το όνομα του Σταυρού τόσο ανθεί και ακμάζει περισσότερο το σημείο του Σταυρού. Φυσιολογικά ύστερα από όλα αυτά ο Θεός εξελέξατο τα μωρά του κόσμου ίνα καταισχύνει τους σοφούς και τα ασθενή ίνα καταισχύνει τα ισχυρά…όπως μη καυχήσηται πάσα σαρξ ενώπιον του Θεού. Και πάλι εξ Αυτού εστε εσείς εν Χριστώ Ιησού που έγινε για μας σοφία από Θεού, δικαιοσύνη και αγιασμός και απολύτρωση για να καυχιόμαστε εν Κυρίω που μας χάρισε τόσα πνευμαιτκά και όχι μόνο αγαθά).
     Έτσι συνέβη και με τους Φαρισαίους και Γραμματείς που ο Κύριος αντιτασσόμενος όταν τους έβλεπε να επαίρονται κατά των μαθητών Του λίγο πριν τη σκηνή με τη Χαναναία(Ματθ.15,21-28) τους έλεγε γιατί παραβαίνετε την εντολή του Θεού από παράδοση, υποκριτές ευλαβείας! –και σκανδαλίστηκαν και εγκαταλείφτηκαν, «ανεχώρησε σε ειδωλολατρική χώρα στα μέρη Τύρου και Σιδώνος» φυσιολογικά(Ματθ.15,3) ενώ ταυτόχρονα στην Χαναναία που προσήλθε με ταπείνωση και δεήθηκε της έδωσε τη χάρη Του. Αυτή η γυναίκα ειδωλολάτρισσα άκουσε τον Κύριο να την αποκαλεί σκύλα και ακόμα χειρότερα από σκύλα και αποδέχεται το χαρακτηρισμό, ναι, Κύριε με έντονη την αυτομεμψία και ταπείνωση, προσθέτοντας το αίτημά της κραυγαλέα: η κόρη μου βασανίζεται από δαιμόνιο.

   Τι όμορφη σκηνή! Ως κρίνο ιερό εμφανίζεται στις κοιλάδες εκείνες εκπνέοντας με το στόμα της ευωδία θείου Πνεύματος αφού μόνο με το Άγιο Πνεύμα μπορεί κάποιος να πει Κύριο τον Ιησού(Κορ.1,12,3-ουδείς δύναται ειπείν Κύριον Ιησούν ει μη εν Πνεύματι Αγίω!). Αυτή η ταπεινή γυναίκα ειδωλολάτρισσα μάλιστα ούσα έχει γλώσσα που κινείται από το Άγιο Πνεύμα και γι’ αυτό καλεί τον Ιησού Κύριο και επικαλείται το έλεός Του με την πεποίθηση ότι έχει Αυτός κάθε εξουσία πάνω στους δαίμονες. Επειδή η πίστη γεννάται από το άκουσμα(Ρωμ.10,17-η πίστις εξ ακοής) εξερχόταν η φήμη Του Χριστού σ’ όλη την περίχωρο(Λουκ.4,37-) ο Κύριος βρίσκοντας τη Χαναναία εύηχο σκεύος επηχεί δι’αυτής δυνατότερα. Αφού η ίδια μεταπείστηκε πια και πίστεψε προσέτρεξε με θέρμη και έγινε ξακουστή κήρυκας και ικέτις συγχρόνως κραυγάζοντας από μακριά το ελέησέ με Κύριε, για τη δαιμονισμένη κόρη μου…και αυτή βεβαίως δεν έχει συναίσθηση της συφοράς αλλά εγώ έχω συναίσθηση του παθήματος και καίγομαι στα σπλάχνα μου τα μητρικά και για τούτο ζητώ το έλεός Σου ως Κύριο των πάντων και επειδή με δική Σου παραχώρηση υποφέρει και ταλαιπωρείται η κόρη μου. Αν το έλεός Σου στραφεί και σε μας θα απομακρυνθεί το πρόβλημά μας.
   Αλλά ο Κύριος δεν της απάντησε καθόλου για να φανερωθεί η πίστη της και η όλη της αρετή περισσότερο ακόμα και επίσης για να καταλάβουν όλοι το πόσο δίκιο είχε όταν στράφηκε στα έθνη και για την απιστία των Ιουδαίων που ήταν ολοφάνερη πια αλλά και εξαιτίας της πίστεως που βρήκε στα έθνη! Στην παρατήρηση των μαθητών του να την απομακρύνει από κοντά τους γιατί τους ενοχλεί Αυτός αποκρίνεται ότι σκοπός του είναι η σωτηρία των απολωλότων προβάτων του Ισραήλ εξαιτίας των πατέρων τους που είχαν κάποτε ζήσει ευσεβώς αντίθετα με τους συγχρόνους Του που είχαν εκπέσει και από την πατρική ευσέβεια και αρετή αλλά μακροθυμώντας ξεκινά από αυτούς.
   Και τότε η γυναίκα αυτή πλησίασε και προσκυνώντας λέει Κύριε, βοήθα με! Και τότε ακριβώς η προσβολή που της κάνει είναι μεγάλη αλλά και πάλι δεν αποθαρρύνεται κι ας αποπέμπεται γιατί έχει ανδρεία ψυχή κι ας εξουδενώνεται ως ζώο άλογο, μιαρό και θηριώδες, που η φωνή της μοιάζει του σκύλου ανάξια να ακουστεί και όμως αποδέχεται τα πάντα και συνεχίζει την παράκληση στο Θεό, καθισταμένη διδάσκαλός μας στην προσευχή πόσο πρέπει να επιμένουμε με υπομονή, ταπείνωση και κατάνυξη, έστω και ανάξιοι, έστω και διωγμένοι βρωμεροί και αμαρτωλοί! Μην απομακρυνόμαστε από το Θεό αλλά να επιμένουμε ζητώντας ταπεινά και να είμαστε βέβαιοι ότι θα λάβουμε ό, τι ζητήσουμε από το Θεό. Κι όταν της υποδεικνύεται η ελεεινή της κατάσταση ως ειδωλολατρικό γύναιο, ως σκύλα ξεδιάντροπη και σιχαμένη και ακάθαρτη και ότι δεν είναι καλό  να πάρει τον άρτο των παιδιών Του να τον δώσει στα σκυλιά εκείνη αποδέχεται τα πάντα ως ανάξια της μεθέξεως και μεταλήψεως του άρτου που κατέβηκε από τους ουρανούς(Ιω.6,33-ου Μωυσής δέδωκεν τον άρτον υμίν εκ του ουρανού αλλά ο πατήρ μου δίδωσιν υμίν τον άρτον εκ του ουρανού τον αληθινόν). Και το μόνο που ζητεί είναι να της δοθούν ψιχία που πέφτουν από το τραπέζι των συνδαιτυμόνων από οίκτο όπως και τα σκυλάκια τρώνε από ό, τι πέφτει από το τραπέζι των κυρίων τους! Σοφός ο λόγος της γυναίκας και συνετός και ταπεινός γιατί ως ειδωλολάτρισσα είναι αμαρτωλή αλλά για την απερίγραπτη φιλανθρωπία και αγαθότητα του Θεού βρίσκουν  πρόνοια και τα έθνη όλα, όπως άλλωστε κι όλοι οι αμαρτωλοί που μετανοούν.
   Η συνέχεια είναι συγκλονιστική: όσοι Του εξομολογούνται αμαρτίες και ασέβεια τους συγχωρεί, δέχεται αυτή τη γυναίκα, την καθαρίζει και θεραπεύει και αγιάζει μαζί με την κόρη της και την ψυχή της και μάλιστα εγκωμιάζοντάς την: μεγάλη η πίστη σου, γυναίκα, γι’ αυτό ας γίνει όπως θέλεις! Δίνοντάς της εξουσία και αυτομάτως όπως το είπε έτσι κι έγινε από εκείνη την ώρα ακριβώς. Το δαιμόνιο εξήλθε από την κόρη της εξαιτίας της, επειδή ταπεινώθηκε σε βαθμό που κατάλαβε το μέγεθος της φιλανθρωπίας του Κυρίου και παρέμεινε προσευχόμενη ταπεινά έως τέλους! Ταπεινώσου και θα βρεις χάρη και όποιος χτυπά τη θύρα θα του ανοίξει. Όλα αυτά βεβαίως έγιναν λόγω της μεγάλης της πίστεως που είναι συνηνωμένη με την ταπείνωση και γι’ αυτό συναυξάνεται μαζί της. Ώστε στους πιστούς μόνο ταιριάζει η ταπείνωση και στους ταπεινούς η πίστη.
   Τώρα εμείς οι πολλοί ας αυτοταπεινωθούμε εκουσίως και αυτοβούλως  επιδεικνύοντας την πίστη μας στο Θεό και κερδίζοντας τα πάντα. Ας θυμηθούμε πώς αναγεννιόμαστε με το βάπτισμα αλλά και πάλι πέφτουμε με λύπη όντως περνώντας τον παρόντα βίο ολόκληρο αυτήν την πολυστένακτη και αξιοθρήνητη ταλαίπωρη ζωή χωρίς να σταματάμε καθόλου τις ανοησίες του πλούτου, της τρυφής και της ματαιοδοξίας και αρχομανίας. Μόνο με τη θεία Του χάρη μπορούμε να σωφρονιστούμε και να εξημερωθούμε αλλά μόνο οι ταπεινοί όπως η θαυμαστή Χαναναία μας διδάσκουν ως υπόδειγμα τέτοιο. Κι όποιος περηφανεύεται για κάποιο του χάρισμα ας γνωρίζει ότι χάνει και την πίστη του και τη χάρη του Θεού κι ας επιστρέψει γρήγορα με τη μετάνοια στην ταπείνωση ώστε να βρεθεί στον μέλλοντα αιώνα με τους ελεημένους από το Θεό και να επαινεθεί και να δοξαστεί ως πιστός και φρόνιμος από τον Υιό του Θεού που ταπεινώθηκε για μας δίνοντάς μας δόξα αληθινή και αναλλοίωτη και αιώνια.

ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ (Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΣΤΡ. ΚΟΡΑΚΑ 2)

ΧΑΡΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΚΑΙΡΟΥ

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα