Ομιλία που εκφωνήθηκε από τον Πρωτ. Βασίλειο Περουλάκη κατά την Κυριακή της Απόκρεω στις 12-2-2012 στον Ι. Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Αγίου Αντωνίου) |
Η τρίτη Κυριακή του Τριωδίου είναι αφιερωμένη
στο πιο φοβερό γεγονός της ανθρώπινης ιστορίας, στη μέλλουσα Κρίση,
ως απαραίτητος προβληματισμός των πιστών, την αγωνιστική αυτή περίοδο.
Η μέλλουσα Κρίση είναι θεμελιώδης πίστη
της χριστιανικής διδασκαλίας, η οποία θα συμβεί στο τέλος αυτού του
πρόσκαιρου κόσμου και περιγράφεται σαφέστατα στο ευαγγέλιο του Ματθαίου
(25,31-46).
Ο Κύριος, λίγο πριν το πάθος Του, ομιλώντας
για τα έσχατα και μετά τις παραστατικές παραβολές των δέκα παρθένων
και των ταλάντων είπε πως, η φοβερή εκείνη ώρα θα είναι μοναδική και
συγκλονιστική.
Ο Θεάνθρωπος Κύριος θα έρθει μέσα στη θεϊκή
του δόξα για να κρίνει την ανθρωπότητα. Θα τον συνοδεύουν οι αμέτρητες
στρατιές των αγίων αγγέλων. Μπροστά στον ένδοξο θεϊκό του θρόνο θα
έχουν συγκεντρωθεί όλοι οι άνθρωποι όλων των αιώνων.
Κι ο μέγας Κριτής θα χωρίζει τους ανθρώπους,
όπως ο βοσκός χωρίζει τα πρόβατα από τα γίδια. Στα δεξιά του θα βάλει
τους δίκαιους και στα αριστερά του τους αμετανόητους αμαρτωλούς.
Εκείνη τη φοβερή ώρα θα ακουστεί η θεϊκή
φωνή του Ουράνιου Κριτή προς τους δικαίους:
«Ελάτε,
οι ευλογημένοι του Πατρός μου, να κληρονομήσετε τη Βασιλεία που είναι
ετοιμασμένη για εσάς από τότε που δημιουργήθηκε ο κόσμος. Διότι
πείνασα και μου δώσατε τροφή, δίψασα και μου δώσατε νερό, ήμουν ξένος
και με φιλοξενήσατε, γυμνός και με ντύσατε, άρρωστος και με επισκεφθήκατε,
φυλακισμένος και ήλθατε να με παρηγορήσετε».
Και οι δίκαιοι με έκπληξη και
απορία θα πουν: «Κύριε, πότε Σε είδαμε
πεινασμένο, διψασμένο, ξενιτεμένο, γυμνό, άρρωστο, φυλακισμένο
και Σου δείξαμε αγάπη»;
Και θα αποκριθεί ο Κριτής: «Εφόσον το κάνατε στους άσημους αδελφούς
μου, είναι σαν να το κάνατε σε μένα. Ελάτε λοιπόν στη Βασιλεία μου».
Πώς όμως θα είναι αυτή η Βασιλεία
του Θεού; Όποιες λέξεις κι αν χρησιμοποιήσουμε δεν θα μπορέσουμε να
περιγράψουμε την ασύλληπτη ωραιότητα της Βασιλείας των ουρανών,
όπως ακριβώς ένας εκ γενετής τυφλός δεν μπορεί να περιγράψει την ωραιότητα
της φύσεως.
Η Αγία Γραφή βέβαια παρουσιάζει
συμβολικές εικόνες του Παραδείσου, ο Απόστολος Παύλος τονίζει ότι
σαν αυτά που ετοίμασε ο Θεός γι’ αυτούς που Τον αγαπούν, «ὀφθαλμός οὐκ εἶδε καί οὖς οὐκ ἤκουσε καί ἐπί καρδίαν
ἀνθρώπου
οὐκ ἀνέβη» (Α’ Κορ. β’ 9).
Η ζωή του Παραδείσου όχι
μόνο εν μπορεί να περιγραφεί, αλλά ούτε και να συγκριθεί με καμιά άγια
χαρά του κόσμου αυτού. Από τη ζωή εκείνη θα απουσιάζει κάθε «ὀδύνη, λύπη καί στεναγμός».
Εκεί
δεν θα υπάρχουν αδικίες, αρρώστιες, θάνατος. Εκεί θα έχουν
σβήσει όλα τα πάθη. Εκεί όλα θα είναι γεμάτα χαρά. Όλα θα είναι φως.
Η μεγαλύτερη όμως χαρά και ευτυχία μας θα είναι ότι θα βλέπουμε
διαρκώς «πρόσωπον προς πρόσωπον» το απαστράπτον πρόσωπο του Χριστού.
Τα μάτια μας δεν θα χορταίνουν
να βλέπουν τη δόξα Του· τα αυτιά μας να ακούν τη φωνή Του και τις γλυκύτατες
ψαλμωδίες των αγγέλων και των αγίων, το στόμα μας να δοξολογεί ακατάπαυστα
τον βασιλέα μας· τα χέρια μας να υψώνονται προς Αυτόν.
Εκεί θα λάμπουμε όλοι όπως
ο ήλιος και θα μοιάζουμε στη μορφή και τη δόξα με τον Χριστό μας. Εκεί θα
γίνουμε κατά χάριν θεοί.
Αλλά μέχρι να φθάσουμε εκεί,
ας στραφούμε προς τα εκεί κάθε μέρα το νου μας κι ας πλημμυρίσει την καρδιά
μας ο πόθος της Βασιλείας του Θεού.
Κατόπιν ο Κύριος θα στρέψει
το βλέμμα Του αριστερά στους αμετανόητους αμαρτωλούς και θα τους
πει: «Φύγετε από κοντά μου στο πυρ το
αιώνιο, που έχει ετοιμαστεί για τον διάβολο και τους δαίμονες. Διότι
επείνασα, και δεν μου δώσατε τροφή, δίψασα, και δεν μου δώσατε νερό,
ήμουν ξένος, και δεν με φιλοξενήσατε, γυμνός και δεν με ντύσατε, άρρωστος,
και δεν με επισκεφθήκατε, φυλακισμένος, και δεν ήλθατε να με παρηγορήσετε».
Τότε αυτοί θα Του αποκριθούν:
«Πότε Σε είδαμε, Κύριε, πεινασμένο,
διαψασμένο, ξενιτεμένο, γυμνό, άρρωστο, φυλακισμένο και δεν Σε υπηρετήσαμε;».
Και ο Κριτής θα τους απαντήσει:
«Καθετί που δεν κάνατε στους άσημους
αδελφούς μου, ούτε σε μένα το κάνατε». Τότε θα φύγουν αυτοί στην αιώνια
κόλαση.
Πώς θα ζουν αλήθεια οι άνθρωποι
στην αιώνια κόλαση; Ό,τι και να πει κανείς, ελάχιστα μπορεί να περιγράψει
τη φρίκη της κολάσεως.
Εκεί οι κολασμένοι θα υποφέρουν
φρικτά. Θα δοκιμάζουν οδυνηρούς πόνους, ακατάπαυστη δίψα, αφόρητη
αγωνία, τύψεις βασανιστικές, απελπισία και θάνατο.
Διότι θα είναι περικυκλωμένοι
από τους μισάνθρωπους δαίμονες και από όλους τους κολασμένους ανθρώπους.
Επιπλέον θα βλέπουν αιωνίως μέσα τους τα αποτυπώματα των αμαρτιών
τους, και η ντροπή που θα δοκιμάζουν θα είναι φοβερή. Θα υποφέρουν ακόμη,
διότι θα στερούνται όλα εκείνα τα οποία απήλαυσαν στην επίγεια ζωή
τους.
Το μεγαλύτερο όμως μαρτύριο
των κολασμένων θα είναι ότι θα ζουν χωρίς Θεό.
Και μία μόνο ακτίνα της δόξας
του αν είχαν, αμέσως ο άδης θα γινόταν Παράδεισος! Οι κολασμένοι θα
υποφέρουν μακριά από την αγάπη του Θεού. Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη
φρίκη από την αιωνιότητα χωρίς τον Χριστό! Δεν υπάρχει μεγαλύτερη
κόλαση από το να χάσουμε την Χριστό, ο Οποίος είναι όλος φως, όλος
ζωή, όλος ωραιότητα.
Η μέλλουσα κρίση είναι αναπόφευκτη
και απορρέει από την απόλυτη δικαιοσύνη του Θεού. Την παρέλευση
αυτού του φθαρτού και τραυματισμένου από την αμαρτία κόσμου θα επισφραγίσει
η μεγάλη και αδέκαστη κρίση του Χριστού, ως απαραίτητη προϋπόθεση
για την είσοδο στη νέα πραγματικότητα της βασιλείας του Θεού.
Οι άνθρωποι, ως ελεύθερα
όντα, πρέπει να τοποθετηθούν στη βασιλεία του Χριστού ανάλογα με
τη δική τους επιλογή σε αυτή τη ζωή. Ύψιστο κριτήριο της κρίσεως θα
είναι η στάση και συμπεριφορά τους απέναντι στους συνανθρώπους τους.
Η θετική ή η αρνητική στάση
τους θα κρίνει τελικά αν θα είναι κληρονόμοι της βασιλείας του Θεού,
ή θα είναι προορισμένοι να ριχτούν στην αιώνια κόλαση, όπου «εκεί έσται ο κλαυθμός και ο βρυγμός των
οδόντων» (Ματθ.24,51).
Η ενθύμηση
της φοβεράς μελλούσης Κρίσεως στην αρχή του Τριωδίου είναι απαραίτητη,
διότι απώτερος σκοπός του όλου πνευματικού αγώνα μας είναι να βρεθούμε
εκ δεξιών του Δεσπότη Χριστού, κατά τη μεγάλη Kρίση.
Αυτό είναι αποτυπωμένο
κάλλιστα στην υπέροχη υμνωδία της ημέρας. Οι άγιοι υμνογράφοι συνέθεσαν
διδακτικότατα τροπάρια, τα οποία προτρέπουν τους πιστούς να συναισθανθούν
την επερχόμενη βεβαία και φοβερή Κρίση.
Σε ένα από αυτά ψάλλουμε: «Την φοβεράν της κτίσεως, και αρρήτου
σου δόξης, ημέραν ενθυμούμενος, φρίττω, Κύριε, όλως και τρέμων φόβω
κραυγάζω· Επί γης όταν έλθης, κρίναι, Χριστέ, τα σύμπαντα, ο Θεός μετά
δόξης, τότε οικτρόν, από πάσης ρύσαί με τιμωρίας, εκ δεξιών σου, Δέσποτα,
αξιώσας με στήναι».
Εκείνο λοιπόν το οποίο πρέπει
κυρίως να φοβόμαστε ως προς την κόλαση είναι η αιώνια στέρηση της αγάπης
του Θεού.
Γι’ αυτό ας αγαπήσουμε από
τώρα τον Κύριο και τις άγιες και σωτήριες εντολές του κι ας αγωνιζόμαστε
καθημερινά να ζούμε όπως θέλει Εκείνος.
Για να
αντικρίσουμε κι εμείς το ολοφώτεινο πρόσωπό του και να ακούσουμε τη
γλυκύτατη φωνή του να μας καλεί κοντά του. «Δεύτε οί ευλογημένοι του πατρός μου, κληρονομήσατε
την ήτοιμασμένην ύμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου» ΑΜΗΝ.