Επιμέλεια: κ. Μιχαήλ Τσακιράκης
Θεολόγος - Εκπαιδευτικός
Νυν εγγύτερον η σωτηρία
(Ρωμ.13,11-14-4)
Χριστιανοί να είσαστε έτοιμοι με τα καλά
έργα άξια μελλούσης αναστάσεως και κρίσεως αφού σηκωθείτε από τον ύπνο της
αμελείας όλοι αφού είναι κοντά το τέλος του θανάτου και κοντά επομένως κι η
ανάστασή μας και ασφαλέστατα κοντά κι η κρίση. Άρα ας εναγκαλιστούμε την αγάπη
και μέσω αυτής και όλες τις υπόλοιπες αρετές και για άλλους λόγους αλλά κυρίως
για τον καιρό που διανύουμε και τον χρόνο που ποτέ δεν ήταν καταλληλότερος από
τώρα. Και πολύ περισσότερο τώρα μάλιστα αφού αρχικά οι χριστιανοί ήταν θερμότεροι
από κάθε άλλη φορά και προθυμότεροι στην αρετή αλλά έπειτα περνώντας ο καιρός
ψυχράνθηκαν και τώρα πλησιάζουμε στο τέλος του κόσμου λέει ο άγιος Νικόδημος ο
Αγιορείτης σχολιάζοντας τον Απόστολο Παύλο και πλησιάζουμε επομένως και στον
μέλλοντα αιώνα. Αυτός ο αιώνας είναι η σωτηρία μας εφόσον αποδειχτούμε δίκαιοι
αλλά για αμαρτωλό απώλεια! Περισσότερο πλησιάζουμε μέλλουσα ημέρα; Περισσότερο
από όσο πιστέψαμε ας δείξουμε επιμέλεια στην αρετή. Στο τέλος η νύχτα της ζωής
μας αυτής έφτασε και γιατί κυριαρχεί συνήθως εδώ αισθητό σκοτάδι αλλά και νοητό
κακίας και γιατί επίσης η γνώμη καθενός μας είναι άδηλη και σκοτεινή και καλά
κρυμμένη καλή ή κακή άγνωστο…ημέρα όμως ξημερώνει δηλαδή η μέλλουσα ζωή για το
φως που θα έχουν οι δίκαιοι και τότε θα φανερωθούν και όλων μας τα έργα…κρυφά
και φανερά…στην ΑΓ και στην ΚΔ βλέπουμε στο ευαγγέλιο να γίνεται αντίστροφα η
αναφορά στη μέρα και τη νύχτα γιατί τώρα μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα ενώ
τότε θα είναι πια αργά. Τώρα να εργαστούμε στην αρετή και τώρα είναι αρμόδιος και
κατάλληλος ο καιρός ενώ τότε δε θα μπορούμε πια…επόμενη λογική κίνησή μας είναι
να αφήσουμε επιτέλους τα έργα του σκότους και να οπλιστούμε με τα έργα του
φωτός…ας αφήσουμε λοιπόν τις αμαρτωλές πράξεις και ας αφήσουμε και το σκοτισμό
που επιφέρουν και πρότερο που σκοτίζει το νου και το λογικό και συνήθως
γίνονται βράδυ…πράξεις αρετής φωτεινές
από μόνες τους και που στη συνέχεια φωτίζουν ακόμα παραπέρα όσους τις ενεργούν
ώστε να είναι και ατρόμητοι και άφοβοι οπλισμένοι με αυτές σαν να είχαν δυνατά
όπλα και φωτεινοί πια φωτίζουν τον κόσμο όλο! Τι εύκολο πράγμα που είναι έτσι
απλά να αφήσουμε το ένα και να εργαστούμε το άλλο σα να αλλάζουμε ενδυμασία
βγάζοντας την κακία από πάνω μας και φορώντας την αρετή!
Με εύσχημο και εύτακτο και χρηστό τρόπο
περπατώντας αυτή τη ζωή όλοι μας όπως λχ θέλουν κι οι πολλοί να τους τιμούν και
να τους δοξάζουν με υπόληψη και σε υπόληψη έχοντάς τους και άλλο αίτιο
υπολήψεως σαν την αρετή δεν υπάρχει στη ζωή όπως κι αντίστροφα ασχήμιας και
ανυποληψίας από την αμαρτία. Κι ερχόμαστε στο δια ταύτα: πίνετε κρασί αλλά με
μέτρο και όχι υπερβολικά κάνοντας καλή χρήση κι όχι μέθη που ακολουθείται από
κώμες δηλαδή αισχρά και άσεμνα άσματα –μαντινάδες κλπ. λέει ο ίδιος άγιος αλλά
με προσευχή και πρόσκληση και πενήτων ώστε να ευλογούνται όλα αυτά. Ούτε πάλι
με τα επίσης επακόλουθά της ασέλγειες και πορνείες και μοιχείες και άλλα πάθη
στο σώμα αφού συνήθως ο αλκοολισμός σκοτεινιάζει το νου κι άρα φυγαδεύει κάθε
φωτισμό και λογική…(Εφ.5,18: τι φέρνει το πολύ κρασί; Θυμό και οργή και αυθάδεια
και ύβρεις και ακολασίες και πίκρες ψυχικές και πλάνες και φτώχια και θάνατο
και ασθένεια και δειλία κά κακά –αν και υπάρχουν 3 ειδών μέθες, η μια αυτή εδώ
που περιγράφεται με τα πιο μελανά χρώματα κι η άλλη των παθών και το πλήθος των
αμαρτιών αλλά υπάρχει και μια ξεχωριστή από τον πολύν έρωτα και αγάπη και
χάριτες του Θεού που προξενεί νήψη και σωφροσύνη ψυχοσωματική και γι’ αυτήν ισχύει αλλήγορικά το φάγετε πλησίον και
πίετε και μεθύσθητε αδελφοί!). Αλλά και έριδες και θυμό φέρνει η μέθη και
φιλονικίες και μάχες και ζήλιες και φθόνο που είναι η ρίζα τους και
ακολουθούνται κι από φόνους ποικίλους και αφανισμούς ολόκληρων σπιτιών…βγάλτε
από τη ζωή σας όλα αυτά και ντυθείτε με το Χριστό τον Δεσπότη των απάντων και
αίτιο των φώτων τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό και όποιος έχει το Χριστό έχει κι
όλες τις αρετές όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε Χριστός ενεδύσασθε…μην έχετε
επίσης φροντίδα για περιττά και κακές επιθυμίες αλλά μόνο για τα αναγκαία και
για την υγεία του σώματος κι όχι ασέλγεια για τροφή κι όχι τρυφή για αναγκαία
κι όχι για περιττά αλλιώτικα ανάβεις φωτιές κι επιθυμίες κακές και κάνεις το
σώμα καμίνι αντί να κάνεις ό, τι μπορείς
να επιμελείσαι τα πνευματικά και ψυχικά.
Κι επειδή οι εξ εθνών πιστοί ήταν τελικά
τελειότεροι στην πίστη τους όπως λχ. με την κρεοφαγία οι ισχυρότεροι ας
επιμελούνται τους ασθενέστερους και μη λέτε λχ. γιατί δεν μπορεί κι αυτός; Ή
γιατί να ασχολείται ο άλλος με τέτοια πράγματα; Μη λέτε τέτοια αλλά δείξτε του
κάθε ιατρεία και επιμέλεια…ο ένας είναι ο τέλειος κι ο άλλος ασθενής ο ένας
τρώει από όλα κι ο άλλος λάχανα ο ένας τέλειος στην πίστη κι ο άλλος ασθενών
στην πίστη του και νηστευτής κι άξιος ιατρείας κι όχι επιπλήξεως. Αλλά κι
αλλιώς διαβάζεται το ίδιο κείμενο αλληγορικά: στους πιο ασθενείς στην πίστη σε
σχέση με τους πιο ισχυρούς η διδασκαλία πρέπει να είναι ανάλογη πιο απλή και
ταπεινή στους μεν και αδυνάτους…έστω όποιος τρώει ας μην ελέγχει και τον άλλο
αλλά αδελφικά και ταπεινά να διορθώνεται κι όχι υπερήφανα να εξουδενώνεται…ας
μην υποβλέπουν λοιπόν ο ένας τον άλλο ως λαίμαργο λχ και ακρατή τον ισχυρό
γιατί τελικά πρέπει να σκεφτόμαστε ότι και τους δυο ο ίδιος Θεός τους κάλεσε
και τους προσέλαβε και τους δέχτηκε στην χριστιανική πίστη και τους έδειξε την
άφατη χάρη Του και άρα όλοι δικαιώθηκαν από τον Κύριο…
Ακόμα ακόμα εμποδίζει ο Απόστολος και το να
κρίνει όχι μόνο να περιγελά ή περιφρονεί τον άλλο τον ατελή στην πίστη του…δεν
είναι ο άλλος δικός σου δούλος αλλά ξένος δηλαδή του Θεού κι ας μην τον οδηγείς
στην απόγνωση σα να μην έχει σωτηρία…κι αν στέκεται ή πέφτει στο Θεό οφείλεται
κι όχι σε σένα κι η ωφέλεια κι η ζημιά δική Του…αλλά να ξέρετε ότι θα τα
καταφέρει να ορθοποδήσει με τη βοήθεια του Θεού…σήμερα καλός ή κακός ο καθένας
μας. Αύριο; Μόνο ο Θεός το γνωρίζει και κανείς άλλος όπως και το τι θα συμβεί
τελικά…δυνατός όντως ο Θεός στήσαι τον άνθρωπον…