κ. Μιχαήλ Τσακιράκη
Θεολόγου - Γυμνασιάρχου
Όπου αποδεικνύεται και ότι το κατ’ αυτήν φως είναι άκτιστο αλλά όχι ουσία του Θεού!
Επαινούμε και θαυμάζουμε αντικρίζοντας το μεγαλείο του Θεού την ορώμενη κτίση! Αυτό έκαναν κι οι αρχαίοι Έλληνες. Αλλά εμείς δοξολογούμε κιόλας τον Κτίστη. Κι ακόμα παραπέρα διασαφηνίζουμε τις φωνές των Πατέρων και των Αποστόλων και των προφητών για την ωφέλεια των αναγνωστών και εξύμνηση του Αγίου Πνεύματος που λάλησε μέσα από αυτούς. Ό,τι κάνουν κι οι αιρετικοί και γι’ αυτό χρειάζεται πάρα πολύ να προσέχουμε να μη χρησιμοποιήσουμε λόγια του Πνεύματος κατά του Πνεύματος. Έτσι και το λόγο του Ευαγγελίου οι θεοφόροι Πατέρες μας και το λόγο της χάριτος αυτής της ΚΔ που είναι ιδιαίτερα υψηλός και κατάλληλος για ώριμες ακοές και διάνοιες καθιστούν για όλους μας κατάλληλο και για τους ατελείς κάνοντάς τον τρυφερότερο στο στόμα τους για να επαναλάβουν την καλή συνήθεια που είχαν οι φιλότεκνες μητέρες μας να μας ταϊζουν με το στόμα όταν ήμασταν πολύ πολύ μικροί σε ηλικία για να μπορέσουμε να τραφούμε με τροφή πιο εύχρηστη και εύληπτη ακόμα και από θηλάζοντα νήπια! Αποφύγετε λοιπόν όσους προσπαθούν να σας δηλητηριάσουν με κακοδοξίες κι ας προσποιούνται ότι χρησιμοποιούν λόγια του Κυρίου αλλά απορρίπτουν το νόημά Του. Έργο χειρότερο κι από φιδιού που μας στερεί τη ζωή αφού εάν μας πιάσουν πάει κι η ψυχή μας στον Άδη αποχωρίζοντάς την από το Θεό κ οδηγώντας την ασφαλώς στον αιώνιο θάνατο την αθάνατη αυτή ψυχή μας! Ας καταφύγουμε μόνο στους δασκάλους της ευσεβείας και σωτηρίας μας σύμφωνα με τις πατερικές μας παραδόσεις λέει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς σε σχετική του ομιλία.
Σήμερα εορτάζουμε τη σεπτή Μεταμόρφωση του Χριστού μας κι ο λόγος για το φως που παρατηρήσαμε στη γιορτή αυτή τη μεγάλη. Δόξα και βασιλεία Του είναι το ίδιο και φως της Μεταμορφώσεως γιατί καθώς προσευχόταν ο Κύριος το πρόσωπό Του άλλαξε και τα ενδύματά Του ακόμα άστραψαν από λευκότητα! Οκτώ ήταν και φαίνονταν έξι πάνω στο Θαβώρ, 3 μαθητές, δυο πρόσωπα από την ΠΔ και η Αγία Τριάδα αοράτως παρόντων με τον Ιησού κι ο Πατέρας και το Άγιο Πνεύμα! Ο πρώτος με τη φωνή μαρτυρώντας ότι είναι ο αγαπητός Του Υιός και το δεύτερο συνεκλάμποντας με τη φωτεινή νεφέλη και δείχνοντας το συμφυές και ενιαίο του φωτός του Υιού προς Αυτό και τον Πατέρα των οποίων πλούτος η συμφυία και η ενιαία έξαρση της λαμπρότητας! Οι ευαγγελιστές κι εδώ μας δίνουν –Λουκάς και Ματθαίος- ευκαιρία να πούμε ότι 6 ή 8 μέρες που μεσολάβησαν είναι το ίδιο αν συνυπολογίσουμε τις ακραίες μέρες αλλά και γιατί μεγάλο μυστικό ξετυλίγεται ενώπιόν μας: είναι το μυστήριο της ογδόης ημέρας δηλαδή του μέλλοντος αιώνος μετά την κατάπαυση του κόσμου που έγινε σε έξι μέρες… την 8η λοιπόν φαίνεται η βασιλεία του Θεού με τη δύναμη της ανωτέρας ενεργείας του Αγίου Πνεύματος με την οποία βλέπουμε εάν είμαστε άξιοι όπως είπε ο Κύριος: υπάρχουν εδώ μερικοί που δε θα γευτούν θάνατο έως να δουν τη βασιλεία του Θεού να έχει έρθει εν δυνάμει δηλαδή θα έχουν μερικοί τη δύναμη να δουν από δω κιόλας τα αθέατα προκαθαιρόμενοι από την αμαρτία και τη θανάσιμη και ψυχώλεθρη βλάβη και φθορά της που αρχίζει με τους κακούς λογισμούς και μόνο όσοι καταφέρουν και ξεφύγουν θα μείνουν στη διάνοια αμόλυντοι με τη θεία δύναμη!
Παντού ο Θεός και η βασιλεία Του αλλά φανερώνεται με το Άγιο Πνεύμα εφόσον μείνουμε κοντά Του με πίστη σταθερή κι εφόσον ανεβούμε ψηλά όπως Εκείνος καταβαίνει για μας τόσο χαμηλά για να μας ανεβάσει μαζί Του! Άρα το φως Του ούτε γίνεται και απογίνεται ούτε περιγράφεται ούτε υποπίπτει σε αίσθηση κι ας έχει ιδωθεί σε σωματικά μάτια για λίγο τότε αλλά με την εναλλαγή των αισθήσεων από το Άγιο Πνεύμα μετέβησαν για λίγο από το σώμα το πνεύμα κι είδαν αυτό που χάρισε κι όσο τους χάρισε αυτή η δύναμη: το απόρρητο εκείνο φως! Προσευχή λοιπόν χρειάζεται οπωσδήποτε στη ζωή μας. Αλλά τι είναι η Μεταμόρφωσή Του;
Κατά τον Ι. Χρυσόστομο μας αποκάλυψε λίγο από τη θεότητά Του κι έλαμψε σαν τον ήλιο όπως προσευχότανε γιατί ήλιος στα μάτια μας φυσικός για όλους και για τα φυσικά μάτια του σώματός μας τον βλέπουν αλλά και όσοι ζουν κατά πνεύμα βλέπουν με το Πνεύμα το Χριστό μας και Θεό μας και δεν έχουν άλλο φως ανάγκη ως θεοειδείς κατά θεοπτία! Πρόξενος της μακαρίας θέας αυτή η προσευχή γιατί όσο πλησιάζουμε εμείς το Θεό κατά αρετή και ένωση μαζί Του τόσο προξενείται κι αναφαίνεται αυτή η λαμπρότητα που δίνεται μόνο σε όσους υψώνονται με αγαθοεργίες και ειλικρινή προσευχή: το πρόσωπό τους μάλιστα αποκτά μια χαριτωμένη λάμψη μεταλαμβάνοντας κάτι από αυτό κι αυτό καθαρμένο νοερά κάλλος αληθινό και ερασμιότατο. Καλά θα πει κανείς κι ο Μωυσής μεταμορφώθηκε αλλά μη λησμονάμε ότι υπέστη μεταμόρφωση δεν προξένησε ή ενέργησε μεταμόρφωση! Κι αυτό γιατί απλούστατα ο Κύριός μας έχει από μόνος Του τη λάμψη εκείνη κι επομένως δεν χρειάζονταν ούτε καν προσευχή που λαμπρύνει το σώμα με το θείο φως αλλά υποδείκνυε από πού στους αγίους θα προσγίνει η θεϊκή λαμπρότητα και πώς θα ιδωθεί απ’ αυτούς!
Όπως κι οι δίκαιοι εκλάμψουσι ως φωστήρες γιατί θα γίνουν όλο φως κι όλοι φως στην ουράνια βασιλεία του Πατρός τους ως γεννήματα θείου φωτός και βλέποντας απορρήτως τον θείο υπερλάμποντα Χριστό από του οποίου τη θεότητα προήλθε και η δόξα στο Θαβώρ σήμερα φυσικά και στο σώμα τους κοινή εξαιτίας του ενιαίου της υποστάσεως-έτσι με τέτοιο φως έλαμψε το πρόσωπό Του σαν τον ήλιο! Άκτιστο φως που το ονόμασε βασιλεία του Θεού αήττητη κι αιώνια η κληρονομιά των σωζομένων! Και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης φανερώνοντας την δόξα Του που έχει αφανώς κρυμμένη κάτω από τη σάρκα αυτή τη λαμπρότητα της θείας φύσεως και το φως είναι της θεότητας και είναι και άκτιστο!
Μεταμορφώθηκε λοιπόν ο Χριστός φανερώνοντας στους μαθητές Του ό,τι ήταν κι απλώς τους άνοιξε τα μάτια να δουν που ήταν τυφλοί με μάτια μετασκευασμένα με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος! Εναλλάχτηκαν κι είδαν την εναλλαγή που έχουμε από τότε που μας προσέλαβε ο Κύριος και θέωσε με την ένωση με το Λόγο του Θεού. Αυτό που είδαν δηλαδή κι η Παναγία Μητέρα Του σαρκοφόρο Θεό και ο Συμεών ο Θεοφόρος και η προφήτις Άννα γιατί αυτή η θεία δύναμη διακρινόταν από όσους είχαν καθαρά μάτια καρδιάς να λάμπουν σα μέσα από γιαλιά! Τι φως είναι το καταλαβαίνουμε από τους μαθητές Του που αναγνώρισαν τους Μωυσή και Ηλία αλλά και από την Αποκάλυψη όπου η πόλη εκείνη δεν έχει ανάγκη ήλιο και σελήνη να φέγγουν γιατί τη φώτισε η δόξα του Θεού κι ο λύχνος της το αρνίον ο Σωτήρας μας Ιησούς Χριστός που μας περιμένει διαρκώς να μας λυτρώσει με την έλλαμψη κι επίγνωση του αϋλου και αιωνίου φωτός της μεταμορφώσεώς Του φτάνει κι εμείς να καθαρίσουμε την ψυχή από γήινα και να περιφρονήσουμε ό,τι δεν είναι μόνιμο και ό,τι δε θα πάρουμε μαζί μας επομένως! Καλή φώτιση!