Του Πρωτ. Γεωργίου Ατσαλάκη
Γεν. Αρχιερατικού Επιτρόπου Ι. Μ. Πέτρας & Χερρονήσου
Προϊσταμένου του Ι. Ν. Αγίου Γεωργίου πόλεως Αγ. Νικολάου
Μελετώντας το βιβλίο του καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Ιωάννου Κορναράκη «Ψυχολογικές προοπτικές», θα δούμε εν συντομία «το σύμπλεγμα της Αλεπούς», από τους μύθους του Αισώπου.
Ο μύθος «Η Αλεπού και τα σταφύλια», είναι ασφαλώς από τους πιο γνωστούς αισώπειους μύθους. Γι’ αυτό και η φράση «Όσα δεν φτάνει η Αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια», είναι πασίγνωστη. Ο μύθος θέλει την Αλεπού πεινασμένη μπροστά από τα κρεμάμενα σταφύλια.
Η πεινασμένη Αλεπού, μόλις είδε τα σταφύλια όρμησε προς αυτά, προκειμένου να ικανοποιήσει την πείνα της, όμως δεν μπορούσε να τα φτάσει, γιατί δεν είχε τις σωματικές δυνατότητες. Μέχρις εδώ η αντίδραση του ζώου είναι φυσιολογική. Κανείς ούτε στην περιοχή του ζωικού βασιλείου, ούτε μεταξύ των ανθρώπων, μπορεί να είναι παντοδύναμος. Μια αποτυχία στις πιο πολλές περιπτώσεις, μπορεί να είναι εντελώς φυσιολογικό γεγονός.
Η Αλεπού μετά την αποτυχία της, είχε δύο δυνατότητες φυσιολογικής αντίδρασης. Ή να επαναλάβει το εγχείρημα, ή να δικαιολογήσει την αποτυχία της, (στον εαυτό της και στα ζώα που την έβλεπαν). Κάνει το δεύτερο. Δικαιολογεί την αποτυχία της και λέει: «Τα σταφύλια είναι άγουρα». Το νόημα της αντιδράσεως της Αλεπούς είναι η δικαιολογία, που εδώ βασίζεται στο ψέμα, αφού τα σταφύλια δεν ήταν άγουρα κι εκείνη το ήξερε. Αυτό ήταν πονηριά και απάτη για τον εαυτό της και τα ζώα που την παρατηρούσαν. Το ερμηνευτικό συμπλήρωμα του μύθου είναι ότι, «έτσι και μερικοί άνθρωποι, όταν δεν μπορούν να επιτύχουν κάποια πράγματα στη ζωή τους από αδυναμία, κατηγορούν τους καιρούς».
Οι μύθοι του Αισώπου, όπως γνωρίζομε, έχουν σκοπό να σκιαγραφήσουν τα ανθρώπινα πάθη στα πρόσωπα των ζώων και να καυτηριάσουν ανθρώπινες συμπεριφορές. Η αποτυχία της Αλεπούς στην προκειμένη περίπτωση προσβάλλει την αξιοπρέπεια της, μειώνει την προσωπικότητα της και επομένως τραυματίζει την εικόνα της υπαρξιακής της προοπτικής. Στις διανθρώπινες σχέσεις, η χρήση της μη αληθινής δικαιολογίας, σκοτεινιάζει και τραυματίζει την αυτογνωσία και την αυτοθεώρηση.
Το σπουδαιότερο πλήγμα στην προσπάθεια της Αλεπούς να φτάσει τα σταφύλια, ήταν ο τραυματισμός του εγωισμού της, μπροστά στα άλλα ζώα που την παρατηρούσαν. Το ίδιο συμβαίνει με τον άνθρωπο, όταν πληγώνεται ο εγωισμός του και τραυματίζεται η πλασματική εικόνα του εαυτού του. Δεν είναι θανάσιμο αμάρτημα η αποτυχία, για να αντιδρά όπως η Αλεπού, με ψεύτικη δικαιολογία.
Δεν είναι ντροπή να αποτύχει κανείς. Είναι ντροπή να μη θέλει να αποδεχτεί την αδυναμία του. Αυτό φανερώνει αλαζονικό εγωισμό, που στις περισσότερες περιπτώσεις, με τη χρήση των πλασματικών δικαιολογιών, τον ταπεινώνει και τον ξευτελίζει. Η ειλικρίνεια και η σωστή αυτογνωσία και όχι η «απώθηση», δίνει την εικόνα του αληθινού ανθρώπου: «Προσπάθησα αλλά δεν τα κατάφερα». Αν όμως ο άνθρωπος πάσχει από αρρωστημένη «φιλοπρωτία», θα καταλήξει στον εμπαιγμό που υπέστη η Αλεπού.
Και πρέπει να αναφέρομε σ’ αυτό το σημείο, πολλές περιπτώσεις που συναντούμε στους συνανθρώπους μας, όταν δεν πετύχουν αυτό που θέλουν. Αντί να ομολογήσουν την αδυναμία τους, επαίρονται με υποκριτικό τρόπο και λένε: «καλύτερα που ήρθαν έτσι τα πράγματα». Αυτό είναι επίπλαστη δικαιολογία, που αλλοιώνει τόσο την εσωτερική εικόνα του χαρακτήρα τους, όσο και την εξωτερική, που θέλουν να δείχνουν στους άλλους ανθρώπους.
Στο αξιόλογο βιβλίο του καθηγητή Κορναράκη, η χρήση της δικαιολογίας μπορεί να αποκαλύψει νευρωτικές τάσεις ή ψυχαναγκασμούς, που καθορίζουν ασυνείδητα την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ακόμη και μια «δικαιολογημένη» δικαιολογία μπορεί να είναι μια κομπλεξική-νευρωτική αντίδραση. Η δικαιολογία δεν είναι πάντοτε αθώα. Είναι τις περισσότερες φορές μια «παμπόνηρη» Αλεπού! Φαίνεται ότι ο χώρος του ασυνειδήτου, είναι η καλύτερη φωλιά της.
Προσοχή λοιπόν στη χρήση της δικαιολογίας, τονίζει ο καθηγητής. Όσο αυθόρμητα κι αν ξεπετάγεται, για να μας γλυτώσει από κάποια υπαρξιακή απειλή (κάποιο τραυματισμό του εγωισμού μας ή της πλασματικής εικόνας του εαυτού μας), ας ελέγχουμε την ταυτότητα της. Είναι πολύ πιθανόν να αναγνωρίσουμε στην συμπεριφορά της, «το πήδημα» της Αλεπούς.
Το φως του Χριστού, μπορεί να φωτίσει τα βάθη της συνείδησης μας και να μας οδηγήσει στην αληθινή αυτογνωσία, στην παρρησία και την ειλικρίνεια και στην αξιοπρεπή ανθρώπινη συμπεριφορά.