Επιμέλεια: Μιχαήλ Τσακιράκη
Θεολόγου - Εκπαιδευτικού
Πλουσίως επιχορηγήσεται υμίν
η είσοδος
εις την αιώνιον βασιλείαν
(Πέτρου 2,1,10-19)
Αδελφοί μου χριστιανοί λέει ο
απόστολος εδώ με σπουδή να βεβαιώνετε και να καθιστάτε αμετάτρεπτη την κλήση
και την εκλογή που σας έκανε ο Θεός που σας κάλεσε με την προκαταρκτική χάρη
Του και το γραπτό νόμο στο να πιστεύετε στο Χριστό ανάμεσα στους Ιουδαίους
εκλέγοντάς σας για να κληρονομήσετε αιώνια αγαθά με την χριστιανική πίστη –όπου
άλλο κλήση κι άλλο εκλογή: κλήση είναι γενικότερη ενώ εκλογή μερικότερη και ο
Θεός πάντας καλεί στην επίγνωσή Του αλλά δεν εκλέγει πάντας. Όσους εκλέγει και
καλεί λχ. όλους τους ανθρώπους με το φυσικό νόμο κάλεσε ο Θεός στην επίγνωσή
Του αλλά μόνο οι Ιουδαίοι εκλέχτηκαν στη θεογνωσία από τα άλλα έθνη…και άλλο πχ
όλοι κλήθηκαν στην χριστιανική πίστη αλλά μόνο οι χριστιανοί από Ιουδαίους ή
άλλους πίστεψαν και αυτοί είναι οι κλητοί και εκλεκτοί…παρόμοια υπάρχουν πολλές
εκλογές: εκλογή στη γνώση του ενός Θεού όπως των Ιουδαίων σε σχέση με άλλους
και άλλη πάλι εκλογή στο χριστιανισμό από Ιουδαίους και άλλους. Άλλη εκλογή
πάλι ύστατη στην αιώνια δόξα και μακαριότητα για όσους μόνο αντέξουν έως τέλους
να διαμείνουν στην αρετή και τη χάρη και όλες οι εκλογές μπορούν να εκπέσουν
εκτός από την τελευταία ώστε να εννοούμε ότι κυρίως αυτή είναι η εκλογή που
επισφραγίζει και τον προορισμό του ανθρώπου πράγματι πολλοί κλητοί αλλά λίγοι
εκλεκτοί…
Τρόπος τώρα να αποκτήσετε την
κλήση βεβαία και εκλογή του Θεού είναι η απόκτηση των αρετών: απαιτούνται πίστη-γνώση-εγκράτεια-υπομονή-ευσέβεια-φιλαδέλφια
και αγάπη θεωρητικά και πρακτικά…τυφλός είναι όποιος δε βλέπει τα θ.μυστήρια
και μπορεί εύκολα να γιατρευτεί γιατί η τύφλα του δεν είναι φυσική απλώς
χρειάζεται γυμναστική με σπουδή και επιμέλεια στις πρακτικές αρετές της ψυχής
και δυνάμεις και στις θεωρητικές εφόσον επομένως καθαρίσετε τον οφθαλμό να
βλέπει τα θ.μυστήρια και να τελειωθείτε στην επίγνωση και θ.θεωρία με την
έμπρακτη εφαρμογή κερδίζοντας και ακινησία ή δυσκινησία στο κακό…σε κάθε
άνθρωπο που προσπαθεί έτσι στη ζωή του βέβαια θα ακολουθήσει και πλούσια αμοιβή
η ίδια η βασιλεία η αιώνια του Κυρίου στο τέλος είτε άρχισε νέος είτε αργότερα
είτε στα γεράματά του γιατί ο Θεός αποβλέπει ως δίκαιος Κριτής στο τέλος της
ζωής μας ώστε όποιος βρεθεί εργαζόμενος στην αρετή πληρώνει όπως συμφώνησε ενώ
όποιος βρεθεί αργός απλήρωτος και μάλλον και καταδικάζεται…από πρώτη ή Τρίτη
και έκτη ή έστω και την ενδεκάτη ώρα ο Κύριος μας περιμένει….τι μακροθυμία!
Εργαστείτε λοιπόν έτσι και θα
δείτε ουράνια βασιλεία και γι’ αυτό θα
σας το θυμίζω συνέχεια κι ας είστε στηριγμένοι στην αλήθεια του Ευαγγελίου και
ξέρετε καλά ότι πίστη χωρίς έργα είναι νεκρή…απλώς φοβάμαι την ανθρώπινη
ασθένεια και τη φυσική μεταβολή της ανθρώπινης γνώμης και γι’ αυτό όσο ζω θα σας ξυπνώ πρόθυμους με
διδασκαλίες και υπενθυμίσεις και άλλωστε λίγο ακόμα θα είμαι κοντά σας το ξέρω
καλά κι άρα κι εσείς να είσαστε ήσυχοι σωματικά και να μη νοιάζεστε και πολύ
για το σώμα που θα αποθέσουμε όλοι αργά ή γρήγορα για λίγο στη γη και πάλι θα
το παραλάβουμε άφθαρτο και δοξασμένο κατά τη κοινή μας ανάσταση…και βέβαια οι
άγιοι και μετά θάνατον θυμούνται τα παρόντα και βοηθάνε τους ζώντες
πρεσβεύοντας υπέρ ημών αφού εκεί η ψυχή καθαρότερη και λαμπρότερη και
προθυμότερη η βοήθεια επομένως που θα μα χορηγείται και αδιάλειπτη η παράκληση
στο Θεό να μας συνετίζει ως φιλάνθρωπος και να μας κάνει να θυμούμαστε πάντα
τις ψυχωφελείς διδασκαλίες μου που δεν έμαθα από ανθρώπινη σοφία αλλά από την
άνωθεν ελθούσα επί της γης και συναναστραφείσα με μας ενυπόστατη σοφία τον
Ιησού Χριστό και ασφαλώς θα σπουδάσω να έχετε μέσα σας πάντα τη μνήμη όλων
αυτών και την έξη στην ψυχή σας ώστε και μετά που θα φύγω να σας μείνουν όλα
ανεξάλειπτα και βέβαια στην καρδιά σας…
Κι αυτά όχι με σοφισμένους μύθους
για να σας γνωρίσουμε τη δύναμη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και την παρουσία
Του αλλά επόπτες γίναμε της μεγαλειότητάς Του. Όχι λοιπόν στην πολυθεϊα των
ειδωλολατρών που συνίσταται από ψευδείς μύθους ή επίνοιες τεχνικής λόγου και
ρητορικής και με το ψέμα της σκεπάζει και τις σοφιστείες της όλα τα ανύπαρκτα
και παρασύρει κάθε ανόητο και άφρονα και απατά με καλλιλογίες. Αλλά κι οι
αιρετικοί δεν πάνε πίσω με τις κακοδοξίες τους με αντίστοιχα πλάσματα της
φαντασίας τους…μόνη αληθινή η πίστη των χριστιανών και η θεογνωσία μας με τα
ίδια μας τα μάτια μάλιστα…αν και μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες…αρκεί
να θυμηθούμε το Θαβώρ καθώς ηδύναντο βεβαίως με κτιστά μάτια να δουν το
άκτιστο…και μεις πάλι με απλά λόγια και λιτά αλλά οπωσδήποτε αληθινά είδαμε με
τα ίδια μας τα μάτια την επί γης παρουσία του Χριστού και τη θεοπρεπή Του
δύναμη και σας αλκύσαμε στην πίστη.
Ούτος εστιν ο Υιός Μου ο αγαπητός
εις Όν Εγώ ηυδόκησα από τον Πατέρα τιμή και δόξα μεγαλοπρεπή με τη φωνή εκείνη
έλαβε: ο μεταμορφωθείς και υπέρ τον ήλιο αστράψας είναι Υιός Του αγαπητός και
σε Αυτόν ευδόκησε…όπου ευδοκία το προηγούμενο θέλημά Του –κατά τον Θεσ/κης
Γρηγόριο- αφού ο άναρχος Πατέρας μας δείχνει πως το μυστήριο της ένσαρκης
οικονομίας του Υιού Του ήταν αυτό το θ.θέλημα και γι’ αυτό και προγνωρίστηκε και προορίστηκε προ
της προγνώσεως και του προορισμού όλων των κτισμάτων νοητών και αισθητών ενώ
όλα τα άλλα δημιουργήθηκαν γι’ αυτό το
μέγα μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Υιού του αγαπητού (δες και Αριστοτ.Ηθικά
α΄! λέει εδώ ο άγ.Νικόδημος ο Αγιορείτης), ο θ.σκοπός και η αρχή των όντων και
το τέλος όλων-αρχή και μέση και τέλος για όλα. Κι αυτήν τη φωνή ακούσαμε εξ
ουρανού να έρχεται όταν ήμασταν μαζί Του στο άγιο όρος εκείνο…κι από τη δύναμη
της φωνής έτρεμε η γη και οι απόστολοι και μαθητές από το φόβο όπως περιγράφουν
οι 3 ευαγγελιστές για τους 3 κορυφαίους παρόντες με τον Κύριο στο όρος πως
είδαν και άκουσαν με αισθητά μάτια όλα αυτά που επέτρεψε ο Θεός να αισθανθούν
κι ας ήταν μαζί τους διαρκώς απλώς τότε γιαλό γι τους εφάνη…κι έπρεπε ο Κύριός
μας να τους βοηθήσει γιατί θα πέθαιναν από το φόβο τους…3 φορές ο Πατέρας περί του Υιού μαρτύρησε: στα Φώτα,
στη Μεταμόρφωση και πλησιάζοντας το πάθος(Πάτερ δόξασόν Σου το όνομα…και
εδόξασα και δοξάσω)…
Κι έτσι με τις αισθήσεις μας της
ακοής και της οράσεως κατανοήσαμε και γνωρίσαμε τους προφητικούς λόγους και
μάλιστα περί Μεταμορφώσεως ότι είναι βεβαιότεροι από πριν…αναβαλλόμενος φως ως
ιμάτιον –αναβάλλεται ενδύεται ως ιμάτιο το φως…κοκ κι έπειτα και σε μας όλους
βεβαιότερος έτσι ο λόγος αυτός…40 μέρες προ του πάθους το Φεβρουάριο αλλά μετετέθη
η εορτή γιατί έπεφτε μέσα στη Μ. Σαρακοστή ενώ ως εορτή μέλλοντος αιώνος έπρεπε
να εορτάζεται 8 μέρες συνέχεια όπερ αδύνατον στη μεγάλη νηστεία κι έτσι
προσφορότερη η ημερομηνία του Αυγούστου δηλαδή 40 μέρες προ της
Υψώσεως του Σταυρού και του πάθους του Κυρίου όπως δείχνει και η σχετική
υμνογραφία που περιλαμβάνει καταβασίες κτλ ανάλογες…καθημερινά βέβαια λέγεται
το κοντάκιο της Μεταμορφώσεως ως εορτής του μέλλοντος αιώνος που οφείλουμε να
έχουμε πάντα στη μνήμη μας καθώς και τη δόξα εκείνη που θα απολαύσουμε ως ένα
στεφάνι νίκης που μας προβάλλει ο Χριστός για να νικήσουμε με τη βοήθειά Του
και να στεφανωθούμε όλοι νόμιμα και καρτερικά κι ανδρεία! Φως στο λυχνάρι ο
προφητικός λόγος και καλά κάνουν όσοι αρχάριοι ιδίως τους ακούνε κι ας έχουμε
τα θαύματα του Χριστού και τα θ.Του μυστήρια που αναφέρεται και κυρίως στην
ψυχή μας κι οι λόγοι τους όλοι βρίσκονται μεταξύ ΠΔ και ΚΔ του παλαιού νόμου
και του νόμου της θ.χάριτος ιδίως έως ότου λάμψει μέσα στην καρδιά τους ο
νοητός Ήλιος της δικαιοσύνης Χριστός και να ανατείλει μέσα στις καρδιές τους με
το φωτισμό του Αγ.Πνεύματος με τον ακόλουθο τρόπο:
Με την εργασία όλων των θ.εντολών
και με την απόκτηση όλων των αρετών με προεξάρχουσα τη νοερά προσευχή το Κύριε
Ιησού Χριστέ ελέησόν με αδιαλείπτως και πάντως με δάκρυα πένθιμα για να
καθαριστεί η ψυχή μας κι ο έσω άνθρωπος από κάθε κακό σωματικά πάθη και
λαιμαργίες και φιληδονίες και φιλοσαρκίες και άλλα όπως και ψυχικά πάθη οιήσεως
και κενοδοξίας και απιστίας και δειλίας και άλλων που ακολουθούν η επιδίωξη των
αρετών των θεοειδών όπως της ειρήνης των λογισμών χωρητικό δώρο χαρισμάτων και
την ταπείνωση την κτιζόμενη από το Άγ.Πνεύμα και την πραότητα και φιλαδελφία
και την κορυφαία όλων την αγάπη! Όταν όλα αυτά επιτευχθούν τότε ο φωτισθείς δεν έχει ανάγκη των προφητικών
λόγων για να βεβαιωθεί για το μυστήριο το κατά Χριστόν αφού ο δοτήρ των
προφητειών κατοικεί πια μέσα και φωτίζει τον πιστό διδάσκοντάς τον μυστικά όσο
μπορεί ορά τα αθέατα όπως και άλλα πολλά…ο Θεός ο ειπών εκ σκότους φως λάμψαι
ος έλαμψεν εν ταις καρδίαις ημών…προς φωτισμόν της γνώσεως του Θεού εν προσώπω
Ιησού Χριστού! Ότι εσημειώθη εφημάς το
φως του προσώπου Σου!