ΑΝΑΣΤΑΣΗ 2016 ΣΤΗΝ ΛΙΜΝΗ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

3 Οκτ 2014

Ναός Θεού εστε ζώντος

Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου

Επιμέλεια: κ. Μιχαήλ Τσακιράκη
Θεολόγου - Εκπαιδευτικού

Κορ.2,6,16-7,1
   Οι άπιστοι λέει εδώ ο απόστολος είναι ναός ειδώλων ή και είδωλα ενώ εσείς οι χριστιανοί είσαστε ως πιστοί ναός Θεού κι όχι τέτοιου θεού όπως τον θέλουν οι ειδωλολάτρες εκείνοι και πλάθουν και μύθους γύρω από αυτούς και καταντούν και φτάνουν να λατρεύουν νεκρούς ψευτοθεούς και άψυχα είδωλα παρά είσαστε ναός Θεού ζωντανού. Άρα ποια συγκατάθεση και ομοιότητα και ένωση ανάμεσά σε σας στους ναούς του ζώντος Θεού και στα νεκρά και αναίσθητα είδωλα; Καμιά βέβαια. Και εδώ πάλι ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης κάνει την σπουδαία παρατήρηση: κι όπως εκείνος ο αισθητός ναός που είχαν φτιάξει στην ΠΔ είχε δίχτυα στα παράθυρά του για να μην εισέρχονται από κει ακάθαρτα έτσι κι ο άνθρωπος ο πιστός χριστιανός οφείλει να έχει προσοχή στις πέντε του αισθήσεις το φόβο και την ενθύμηση της μελλούσης κρίσεως και κολάσεως ώστε με αυτά να εμποδίζονται οι εφάμαρτες ηδονές και θεωρίες και άσεμνα ακούσματα και όλες οι εμπαθείς εικόνες από τις αισθήσεις –πβ. εδώ εικόνες που περιλαμβάνονται και στα κοσμικά αναγνώσματα πόσο μάλλον στα σύγχρονα θεάματα που είναι οσφρητικές, απτικές, οπτικές, γευστικές, ακουστικές και είτε εξευγενίζουν είτε εξευτελίζουν τον άνθρωπο μόνο και μόνο με την περιγραφή τους…- και με αυτά τα μέσα μπορεί ο χριστιανός να μην αφήνει να εισέρχονται και να μολύνουν την καρδιά του στο ναό αυτό του Θεού. Όχι λοιπόν ακάθαρτες μορφές στη διάνοια αναφωνούν οι Πατέρες της Εκκλησίας και μπορούμε να το πετύχουμε αν βάλουμε τα δίχτυα των λογισμών της μελλούσης κρίσεως αποτειχίζοντας κάθε έννοια εικόνων που εισέρχονται με τις αισθήσεις απρεπών…
   Και συνεχίζοντας ο άγιος μας λέει τότε είναι ναός Θεού ο χριστιανός όταν έχει στην καρδιά του πάντα σταθερή τη μνήμη του Θεού και προσεύχεται νοερά με τις πέντε λέξεις: Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με…και πάλι όταν κατορθώσουμε ούτε να διακόπτουμε το συνεχές της μνήμης του Θεού με γήινες φροντίδες ούτε με απροσδόκητα πάθη να καταταράσσουμε το νου μας…κι όταν κατασκευάσουμε έτσι το νου μας ώστε να είναι ανείδεος και ασχημάτιστος στην προσευχή και τη θεωρία του Μοναδικού Θεού ως της αγίας Μονάδος θεατής…και για να μην παρεξηγηθεί ο απόστολος εδώ από τους Κορίνθιους μας λέει στη συνέχεια ναι είσαστε ναός Θεού κι αυτό το λέει κι η ΑΓ: λέει ο Θεός ενοικήσω εν αυτοίς και εμπεριπατήσω και έσομαι αυτών Θεός και αυτοί έσονταί Μοι λαός: δηλαδή η μαρτυρία της ΑΓ μας θυμίζει ότι το να κατοικήσει μέσα μας ο Θεός αυτό είναι προξενημένο από την πρότερη καθαρή μας ζωή. Το να περπατήσει όμως μέσα μας ο Θεός αυτό προξενείται από την επόμενη ενάρετη μας ζωή κι αφού έχει κατοικήσει μέσα μας ο Θεός. Κι αυτό γιατί όταν καθαριστεί ο άνθρωπος από τα πάθη τότε κατοικεί μέσα του ο Θεός κι όταν έπειτα προκόπτει σε έργα θεάρεστα τότε περπατά ο Θεός μέσα του και στην καρδιά του φανερώνοντας την ενεργούσα θ.χάρη Του και εμφανίζοντας με πν.κινήσεις και θ.εμπνεύσεις το άγιο θέλημά Του και τότε ο κοινός όλων ανθρώπων και κτισμάτων Θεός γίνεται και Θεός ίδιος του ανθρώπου εκείνου με εξαίρετο και ξεχωριστό τρόπο και έτσι ο άνθρωπος εκείνος ανέρχεται στην τάξη των πατριαρχών εκείνων Αβραάμ και Ισαάκ και Ιακώβ των οποίων είναι ο πάντων Θεός με ιδιαίτερο τρόπο Θεός: εγώ ειμι ο Θεός Αβραάμ και Θεός Ισαάκ και Θεός Ιακώβ…(Εφ.3,17/)
   Και στη συνέχεια γι’  αυτό είπε όχι μην κάνετε άτοπα και ακάθαρτα έργα αλλά κάτι μεγαλύτερο: μην τα αγγίζετε. Και δυο λογιών ακαθαρσίες είναι ψυχική και σωματική η μια έχει αισχρούς λογισμούς και μνησικακίες και δολιότητες συνδυασμούς αμαρτίας και συγκαταθέσεις για τη διάπραξή της όταν βλέπουμε πράγματα που δεν πρέπει να βλέπουμε και να επιθυμούμε πράγματα που δεν ταιριάζει και να γλυκαινόμαστε με αισχρά λόγια ή μολύνοντας τις αισθήσεις με βλαβερά…αλλά υπάρχει κι άλλος μολυσμός που είναι πορνείες και μοιχείες και ασέλγειες με έργα γινόμενος και γι’  αυτό θέλει κι ο Θεός κι ο απόστολος εδώ οι χριστιανοί να είναι καθαροί από όλα αυτά ψυχοσωματικά. Εξέλθετε λοιπόν εκ μέσου αυτών και αφορίσθητε λέει Κύριος και ακαθάρτου μη άπτεσθε καγώ εισδέξομαι υμάς δηλαδή βγείτε σεις οι χριστιανοί έξω από συναναστροφές απίστων και κοινωνίες ακαθάρτων πονηρών έργων και σταθείτε κατιδίαν και χωριστά από αυτούς και καθαριστείτε και τότε θα σας δεχτώ αφού όταν εμείς οι χριστιανοί χωριστούμε από τους πονηρούς και από τα κακά έργα τότε ενωνόμαστε με το Θεό μας.
   Και έσομαι υμίν εις Πατέρα και υμείς έσεσθέ Μοι εις υιούς και θυγατέρας λέει Κύριος παντοκράτωρ δηλαδή ο προφήτης εδώ προφητεύει την αναγέννηση του Αγίου βαπτίσματος και την υιοθεσία που λάβαμε εμείς οι χριστιανοί έπειτα κι άρα έχοντες αυτές τις επαγγελίες και υποσχέσεις αγαπητοί κλείνει σήμερα το ανάγνωσμα ας καθαρίσουμε τον εαυτό μας από κάθε μολυσμό σαρκός και πνεύματος και εδώ πάλι ποια άλλη υπόσχεση εννοεί πως έχουμε οι χριστιανοί από το να είμαστε ναοί Θεού να έχουμε το Θεό και Πατέρα μας να κατοικεί και να περπατά μέσα μας και είμαστε λαός και υιοί Του και για τούτο ας καθαρίσουμε τον εαυτό μας από ακάθαρτα έργα που μας μολύνουν στο σώμα αλλά και από ακάθαρτους και βλάσφημους και αισχρούς και εμπαθείας λογισμούς που μας μολύνουν και την ψυχή μας –αυτό είναι εδώ το πνεύμα.

   Κι επειδή κι αυτό μόνο του δεν αρκεί το να απέχουμε δηλαδή από αμαρτίες κάθε είδους και ακαθαρσίες πρέπει και να κάνουμε το καλό και την αγιοσύνη αποκτώντας επομένως και καθαρότητα και σωφροσύνη και μάλιστα εν φόβω Θεού –γιατί δυστυχώς υπάρχει και σωφροσύνη επιτηδευμένη όταν κανείς τη μεταχειρίζεται ξεπίτηδες για να αρέσει στους ανθρώπους κι όχι από φόβο Θεού- και μόνο έτσι μπορούμε να νικήσουμε σ’  αυτόν τον πόλεμο αν έχουμε μνήμη Θεού και τότε ασφαλώς όλα τάλλα νεκρώνουν και καταπραϋνονται μέσα μας καθήλωσον εκ του φόβου Σου τας σάρκας μου από των κριμάτων Σου εφοβήθην…και κλείνει εδώ το ανάγνωσμα με τη σοφή παρατήρηση του αγ. Νικοδήμου του Αγιορείτη: και μη νομίζεις αναγνώστη μου ότι η αγιοσύνη δηλώνει εδώ μόνο τη σωφροσύνη όχι γιατί αυτή δηλώνει απλώς κάθε καθαρότητα στη ζωή μας.  

ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ (Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΣΤΡ. ΚΟΡΑΚΑ 2)

ΧΑΡΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΚΑΙΡΟΥ

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα