16 Απρ 2014

Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου: Μεγάλη Πέμπτη

Λάβετε φάγετε, 
(Κορ. 1,11,23-32)

Εγώ παρέλαβα από τον Κύριό μας λέει ο απόστολος σήμερα αυτό και σας παρέδωσα αλλά για ποια αιτία θυμάται τα μυστήρια του Κυρίου και αναφέρει την εσπέρα της Μ.Πέμπτης που ο Κύριός μας παραδόθηκε; Ήταν αναγκαίο πολύ γιατί ήθελε να διδάξει κάθε χριστιανό ότι αν ο Δεσπότης Χριστός έκανε όλους τους χριστιανούς κοινωνούς της πνευματικής τράπεζας των μυστηρίων του πώς εσύ ο πλούσιος διώχνεις από το τραπέζι τον φτωχό αδελφό σου χριστιανό; Και βέβαια μπορεί ο απόστολος να μην ήταν τότε παρών αλλά κι αυτό επιβεβαιώνει ότι ο Χριστός και χτες και σήμερον και πάντα είναι ο ίδιος που παραδίδει πάνω στην θ.τράπεζα τα μυστήρια στους μεταλαμβάνοντες όπως και τότε τα παρέδωσε!

   Εκείνη τη νύχτα λοιπόν που παραδόθηκε έλαβε άρτο και ευλόγησε κι ευχαρίστησε –εδώ είναι ταυτόσημα(Κορ.1,10,16/ό, τι είναι στο άγιο ποτήριο είναι το σώμα και το αίμα Του που εμείς κοινωνάμε όπου της πλάνης το γένος των ανθρώπων απήλλαξε και γι’  αυτό Τον ευχαριστούμε: ευλογίας ποτήριο και ευχαριστίας για τις πολλές ευεργεσίες του Θεού πραγματικό θησαυρό! Και τελεσιουργείται και από τα λόγια του Κυρίου και από την επίκληση και ευλογία του ιερέως κι έτσι ενωνόμαστε με τον Κύριο μεταλαβαίνοντας…κασι μάλιστα ο μελιζόμενος και μη διαιαρούμενος ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος)- και είπε δίνοντας λάβετε φάγετε αυτό είναι το σώμα Μου που για σας προσφέρεται…(Εβρ.10,1/μια φορά έγινε κι ένας ο Χριστός πλήρης ένα σώμα όπως τότε πάνω στο Σταυρό σα να γίνεται τώρα! Και κατά τον Άγ.Νικόλαο Καβ.: είναι θυσία αληθινή το σώμα του Χριστού και που έγινε μια φορά).

   Και δυο παρατηρήσεις του αγίου Νικοδήμου εδώ πολύ σημαντικές: θυμηθείτε λέει αδελφοί μου χριστιανοί ότι ο Κύριος αυτή τη θ.μυσταγωγία σας παρέδωσε τελευταία εκείνη την ίδια νύχτα που έμελλε να σφαγιασθεί και ο προδότης ομοτράπεζος! Αν και μετά το εξελθείν τον Ιούδαν παραδίδωσι τοις ένδεκα ο Σωτήρ το σωτηριώδες μυστήριον… Κι εμείς δεν κρίνουμε άξιο της τράπεζάς μας το φτωχό αδελφό μας; Συ διδάχτηκες μάλιστα με το μυστήριο της θ.Ευχαριστίας να ευχαριστείς το Θεό όπως κι ο Χριστός όταν μας παρέδινε το μυστήριο τούτο ευχαρίστησε το Θεό για να μας δώσει και το παράδειγμα να ευχαριστούμε κι εμείς το Θεό και να μην κάνουμε ανάξια έργα της ευχαριστίας αυτής και να μη βρίζουμε την εκκλησία του Θεού! Κι ο Κύριος είπε σε όλους λάβετε φάγετε όχι κάτι άλλο αλλά το ίδιο Του το σώμα που τεμάχισε εξίσου σε όλους δίνοντάς Το στο θάνατο. Κι εμείς; Αλίμονο προλαβαίνουμε και τρώμε μόνοι μας κι ούτε τον κοινό άρτο δε βάζουμε στη μέση να φάει ο αδελφός μας ούτε μοιραζόμαστε αλλιώτικα για να δοθεί σε πολλούς φτωχούς αλλά το φυλάς μόνο για τον εαυτό σου…

   Τούτο ποιείτε εις την Εμήν ανάμνησιν. Κοινού ανθρώπου μνημόσυνο αγωνιάς αν έκανες και νόμιμες ελεημοσύνες και τραπέζια μνημοσύνων για τους εν Χριστό κοιμηθέντες και μάλιστα καλώντας και φτωχούς για να συγχωρεθούν οι πεθαμένοι σου και τώρα κάνοντας ανάμνηση του δεσπότη των πάντων δε μεταδίδεις ούτε καν από αυτή την  απλή σου τράπεζα σε κανένα φτωχό να φάει; Δεν τρομάζεις για την ανομία αυτή που κάνεις; Και ακολουθεί ωσαύτως και το ποτήριον μετά το δειπνήσαι λέγων: τούτο το ποτήριον η ΚΔ εστιν εν τω Εμώ αίματι! Αντί της ΠΔ το αίμα εδώ ο Κύριός μας δίνει το αίμα Του(Εβρ.9,20/ΚΔ: διαθήκη το αίμα Του για την άφεση αμαρτιών ψυχικών κάτι που δεν υπήρχε στην ΠΔ)!!! Και επομένως τούτο ποιείτε οσάκις αν πίνητε εις την Εμήν ανάμνησιν! Χριστιανέ κάνεις άρα ανάμνηση και ενθύμηση του θανάτου του Κυρίου διαμέσου του ποτηρίου! Και πώς μπορείς μόνος να τρως και να πίνεις και να μεθάς όταν το φοβερό ποτήριο του αίματος του Κυρίου από το οποίο συ πίνεις δίνεται σε όλους και πίνεται;             

   Κι όσες φορές επαναλαμβάνετε αυτό το θάνατό Του καταγγέλλετε έως της δευτέρας παρουσίας! Με τέτοια διάθεση οφείλετε να είσαστε χριστιανοί όταν μεταλαμβάνετε σα να βρίσκεστε εκείνη την ίδια εσπέρα της Μ.Πέμπτης και σα να κάθεστε στην ίδια τράπεζα όπου ήταν κι ο Κύριος και να θεωρείτε ότι από τα ίδια Του τα χέρια λαμβάνετε το σώμα και το αίμα Του!!! Τη θυσία την αναίμακτη των μυστηρίων Του γιατί εκείνο το ίδιο δείπνο που μας παρέδωσε ο  Κύριος αυτό τελούμε κάθε Λειτουργία που γίνεται και κείνο το θάνατο του Κυρίου φανερώνουμε με τα μυστήρια έως τέλους κι έπειτα τελειότερα θα αναχθούμε και μυστικότερα θα απολαύσουμε πολιτευόμενοι και δε θα μεταλάβουμε των Αγίων Μυστηρίων έπειτα…

   Κι ακολουθεί και η προειδοποίηση: όποιος αναξίως μεταλαμβάνει θα είναι ένοχος: εδώ αινιγματικά φανερώνει τους Κορινθίους πως αναξίως μεταλάβαιναν τα θ.μυστήρια αφού παράβλεπαν τους φτωχούς και δε φίλευαν στις κοινές τους τράπεζες τους ενδεείς. Πώς γίνεται κανείς ανάξιος; Πώς γίνεται κανείς ένοχος; Όποιος δε θέλει να φάει αλλά μόνο να θανατώσει τον Κύριο! Όπως λχ. οι στρατιώτες που Τον βασάνισαν ποικιλοτρόπως για ατιμία και καταφρόνηση έτσι κι όποιος δεν ωφελείται μάταια προσέγγισε και ανώφελα. Ξέσχισαν τη χλαμύδα του βασιλιά οι σταυρωτές Του κι οι χριστιανοί που ανάξια κοινωνάνε ρίχνουν στο βόρβορο και στη ακάθαρτή τους ψυχή με την οποία κοινωνάνε κι έτσι κι οι δυο ατίμασαν τον Κύριο. Τότε μάλιστα οι φιλάργυροι και αιμομίκτες κά. Κορίνθιοι πολύ ελέγχθηκαν με τα λόγια αυτά του αποστόλου…

   Ας δοκιμάζει επομένως κανείς πρώτα τον εαυτό του κι έπειτα ας πλησιάζει στα μυστήρια αλλιώτικα αναξίως πλησιάζει και ένοχος θα είναι αφού δεν εννοεί το μεγαλείο του Μυστηρίου! Μόνο με καθαρή συνείδηση ας πλησιάζουμε τα θ.μυστήρια και να μεταλαβαίνουμε -κρίνε μόνος σου! Μη κοινωνάς όταν είναι γιορτή –γιορτή είναι λέει ο Ι.Χρυσόστομος: επίδειξη έργων αγαθών και ευλάβεια ψυχής και ακρίβεια πολιτείας(αυτά αν έχουμε πάντα γιορτάζουμε και πάντα μπορούμε να κοινωνάμε!)- αλλά όταν βρεις τον εαυτό σου έτοιμο και καθαρό και άξιο! Αλλιώτικα κατακρίνεσαι όχι για τη φύση των Μυστηρίων αφού είναι πρόξενα ζωής και σωτηρίας αλλά για την αναξιότητά μας όταν δηλαδή ανέτοιμοι πλησιάζουμε όπως λχ και με τον ήλιο που σε άλλους ωφελεί και σε άλλους βλάπτει αλλά ο ήλιος δεν παύει να είναι ήλιος. Ποιος βρίσκεται στη θ.κοινωνία ας σκεπτόμαστε πολύ σοβαρά κι έπειτα να πλησιάζουμε ο ίδιος ο Υιός του Θεού μυστικώς παρών υποκάτω σε είδος αγιασμένου άρτου με τη θεότητα και την ανθρωπότητα πάνω στην αγία Τράπεζα. Μετά φόβου και νήφοντας και προσοχής να μεταλαβαίνουμε…

   Και μια κακή εικόνα έρχεται στη συνέχεια: από τις συφορές και κακά που σας έρχονται λάβετε αποδείξεις όσων σας λέω γιατί και άωροι θάνατοι έρχονται και αιφνίδιοι και πριν το φυσικό καιρό θάνατοι αλλά και χρόνιες και πολύχρονες ασθένειες αφού ανάξια μεταλαβαίνουμε…κι οι άλλοι αμαρτάνουν βεβαίως αφού ουδείς αναμάρτητος κι έχουν να λάβουν μεγαλύτερη ακόμα τιμωρία μελλοντικά από αυτούς εδώ κι άρα αν θέλουμε να μη παιδευτούμε ούτε δω ούτε κει ας κοιτάμε να μην αμαρτάνουμε. Κι εδώ χρειάζεται πολλή διάκριση γιατί υπάρχουν και αρρώστιες λέει ο ιατρός Άγ.Βασίλειος που αν χρησιμοποιήσουμε φάρμακα κινδυνεύουμε περισσότερο γιατί δεν προέρχονται από τη φύση όλες οι αρρώστιες και από τον κακό τρόπο ζωής –που ορθότατα αντιμετωπίζει η ιατρική- αλλά και από το Θεό που μας δοκιμάζει πολλές φορές και μας οδηγεί στην αποστροφή της αμαρτίας και αποχή…έτσι λχ γίνεται και με όσους αναξίως μεταλαβαίνουν και τότε πρέπει όχι γιατρούς να καλούμε αλλά να υπομένουμε και να μετανοούμε έμπρακτα για τις αμαρτίες μας –ίδε υγιής γέγονας μηκέτι αμάρτανε…

   Τέλος αν γνωρίζαμε τις αμαρτίες μας και αυτοκατηγορούμασταν με αυτομεμψία –μη αναμείνωμεν υπ’ άλλων ελεγχθήναι αφού αρχή σωτηρίας η εαυτού κατάγνωσις: ομολογία και φυγή πταίσματος απαιτείται(Ρωμ2,15/ΈΒΑΛΕ Ο ΘΕΌΣ ΕΞΑΡΧΉΣ ΤΗ ΓΝΏΣΗ ΤΟΥ ΚΑΛΟΎ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΚΟΎ ΣΕ ΚΆΘΕ ΆΝΘΡΩΠΟ ΚΙ ΕΠΕΙΔΉ ΕΠΙΜΈΝΑΜΕ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΊΑ ΗΡΘΕ ΚΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΣΧΑΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ: και κυρίως η ηθική σύγκειται από 3 σημεία ό,  τι δε θέλεις να σου κάνουν μην το κάνεις κι εσύ ό,  τι θέλεις να σου κάνουν κάνε το κι εσύ και ό,  τι θέλεις να κάνουν οι άλλοι στον εαυτό τους κάνε κι εσύ στον εαυτό σου=τίμιο και δίκαιο και πρέπον=πάντα όσα αν θέλητε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι ούτω και υμείς ποιείτε αυτοίς…όπου το πλήρωμα του χρόνου ήρθε δηλαδή όταν πια κάθε κακία γέμισε και χρειάζονταν ιατρεία πια κι όταν ήταν οι άνθρωποι έτοιμοι να νοήσουν το Ευαγγέλιο κατά τη θ.οικονομία)- και μετάνοια ούτε δω θα μας κατέκρινε ο Θεός ούτε εκεί θα πηγαίναμε στην κόλαση. Κι όμως και ας μη το κάνουμε αυτό και πάλι ο Θεός δε μας τιμωρεί άσπλαχνα και με οργή αλλά μας παιδεύει εδώ για να μας ελεήσει εκεί…κι όχι όπως οι άπιστοι κι οι ασεβείς εννοείται βέβαια αν τα αμαρτήματά μας δεν είναι μεγάλα κι αγιάτρευτα –και θρήνει τον αμαρτωλό ευτυχούντα το ξίφος της δίκης επιτείνεται…    

ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

ΠΩΣ ΘΑ ΜΑΣ ΒΡΕΙΤΕ (Ι. Ν. ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΣΤΡ. ΚΟΡΑΚΑ 2)

ΧΑΡΤΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΑΠ' ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΩΡΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ

ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΚΑΙΡΟΥ

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα